Det är kanske just de olika bakgrunderna som gör att de kompletterar varann så bra att de nu har fått ett stort offentligt erkännande på att de gör något som fungerar alldeles utmärkt i en bransch som många inte känner till så mycket om. De arbetar med personlig assistans där kunderna har någon form av funktionsnedsättning som gör att de är berättigade till assistans. De har alltså medicinsk svåra funktionshandikapp och hinder som t.ex hjärnskador, track (andningshjälp), cp- och trafikskador.

När företaget startades var de överens om att det skulle gå att göra något mycket bättre på en, som de uttrycker det, "smutsig marknad".
– Vi hade en bekant med egen erfarenhet som hade en nära anhörig vilken behövde assistans och i början diskuterade vi om att bygga en gruppbostad. De planerna slog vi dock ur hågen och beslöt oss för att satsa hundra procent på bra assistans istället. Det var som man säger skarpt läge, berättar Veronica. Visst var det hård konkurrens, men då det var många oseriösa aktörer involverade ansåg vi att det måste finnas utrymme om man vill göra något riktigt bra.

Bra assistans definierades tidigt i affärsplanen som att sätta "guldkant på tillvaron" för kunderna. Visionen och sedermera målsättningen blev att skapa möjligheter för alla kunder till ett bättre och rikare liv. Ambitionsnivån var således hög redan från början men verkligheten visade sig vara tuffare än de kunde tro.
– Vi lutade oss mot en marknadsundersökning som sade att vi skulle kunna ha nio kunder i princip redan från start, säger Carina. Fast så enkelt var det förstås inte. Det började bra med en kund redan i augusti. Det var genom en tidningsartikel där vi läste om en kvinna som var missnöjd med sin assistans så då ringde vi helt enkelt upp - och hon är kund hos oss än i denna dag.

Nästa kund kom in i oktober men sedan tog det tvärstopp i flera månader, så det var inte någon dans på rosor för de ambitiösa nyföretagarna. Att komma upp i de kalkylerade nio kunderna som skulle komma omedelbart tog i stället hela tre år, så det blev många sömnlösa nätter och månader med liten eller ingen lön alls. Idag har de 15 kunder och 114 anställda. På en kund räknar man att det går sex till sju personal inklusive vikarier. De är verksamma i Gävle, Sandviken, Falun, Hälsingland och Uppsala men har även kunder i Kristianstad och Skellefteå. Huvudfokus är att fortsätta växa och finnas i Gävle med en radie på 10 mil.

– I en framtid vill vi spridas över Sverige, men de kommande åren vill vi växa på befintliga orter då det är både mer kostnadseffektivt samt lättare att administrera, resonerar Carina. En rolig poäng är att vi startade och hade för avsikt att verka i Sandviken, inflikar Veronica, men det var inte förrän vi flyttade därifrån som vår första kund kom från Sandviken. Så det ligger nog någonting i det här med att det är svårt att bli profet i sin egen hemstad.

Det har onekligen inte varit en helt enkel resa så man kan då undra över vilka de största misstagen har varit.
– Anställ inte kompisar, kommer det samstämt. Då kan man inte vara affärsmässig, det blir en helt annan relation. De ser inte oss eller varandra som chefer och kollegor utan som kompisar vilket verkligen inte gynna verksamheten. Dessutom har vi litat för mycket på folk och delgett tankar och idéer då vi trott att de har varit med på resan. Så har det ju inte alltid varit, utan tvärt om så har de lämnat oss på på mindre bra sätt. Rättare sagt, gått till konkurrerande verksamheter eller startat eget och det känns ju naturligtvis som ett stick i ryggen. I början gick vi också mer på magkänsla än på sunt förnuft. Magkänslan skall naturligtvis finnas men man kan säga att det sunda förnuftet nu har tagit över. Det var naturligtvis ingen höjdare heller att starta mitt i finanskrisen. Dessutom gick vi till en bank som ville ge sken av att vara en utmanare och stå på de små företagens sida men det visade sig ju inte stämma direkt med vår verklighet. Vi gjorde egentligen alla fel men nu är den tiden förbi och så nu är det bara rätt beslut och rätt sätt som gäller, förtydligar Veronica.

Idag bubblar det således av självförtroende och precis vid tid för Företagsbladets pressläggning kom beskedet om att de fått Dagens Industris pris som Gävleborgs gasellföretag.
– Det är det ju ett bevis på att vi trots allt gjort rätt och innebär att verksamheten kommer att fortsätta växa vilket kommer kunderna till del, förklarar Carina. Vi har ju inte tagit ut någon utdelning genom åren utan låtit pengarna stanna i företaget för att på så sätt kunna göra ännu mer för både våra kunder och personal. Visst blev vi både mycket glada och överraskade när vi fick beskedet. Faktum är dock att att vi såg förutsättningarna till detta för två år sedan och bestämde då att det var en målsättning så det har alltså funnits med där i bakhuvudet.

Framgångsfaktorerna visar sig dock tack och lov vara fler än de misstag som gjordes i början.
– Vi har hur mycket jävlar anamma som helst, liksom skinn på näsan. Bägge två tycker nämligen olika om allt så det måste bara komma fram bra saker. Vi söker alltså inte menlösa kompromisser utan försöker finna den där tredje lösningen som förstärker det vi vill uppnå och som blir så mycket bättre. Då blir det istället rena aha-upplevelser och "give me five", garvar Veronica.

De ser även sina olika yrkeserfarenheter som stora styrkor för att bygga en bra och fungerande organisation men det är i kundens perspektiv det verkligen gäller att vara en vinnare.
– Det är hård konkurrens med många bra aktörer. Vi vet att vi gör själva assistansen jäkligt bra men det är långt ifrån tillräckligt. Vi har öppnat upp för mycket mer, ifrågasatt gamla sanningar och försöker hela tiden att hitta något ytterligare som sätter den där guldkanten på tillvaron. Dessutom så skräddarsyr vi varje lösning så att det blir individuella avtal. På så sätt kan vi vara flexibla och bejaka våra kunders intressen. Kunden i centrum kan ju låta som en klyscha, men i vårt fall gäller det även personalen och inte minst de anhöriga. Många i branschen anser dem som jobbiga men vi ser dem som en stor tillgång i och med om att det är ju de som känner våra kunder allra bäst. Därför måste alla vara i samma team för att det här skall fungera.

Andra faktorer som spelat in är att de redan tidigt i samarbetet beslutade sig för att utbilda sig i affärsmannaskap.
– Pia Göthe, vd på Balansekonomi och kollega med Charlie Söderberg från Lyxfällan på TV3, höll en utbildning vi deltog i som var mycket lärorik redan första året vi startade. Vi är också mycket tacksamma för att Björn Wedin på ALMI lät oss gå deras program Affärskraft som var både nyttigt och utvecklande. Dessutom hade vi turen att vända oss till en reklam- och pr-byrå som kunde hjälpa oss formulera den guldkant i tillvaron som är grunden för hela vårt företagande. Att vi har haft en bra och extern styrelse sedan starten har varit viktigare än vi kanske förstod i början. Vår ordförande, Håkan Bengtsson, har fått varit med om mycket men han har stått upp och varit tydlig och bra. Det är inte så enkelt med självkänslan alla gånger när det blåser motvind och då betyder det mycket när några kan hjälpa till att lyfta fram allt det som är positivt och bra.

Nu håller de ambitiösa assistansföretagarna på och startar upp ett helt nytt affärsområde - Thailand för alla. Det är egentligen en förlängning av guldkanten i tillvaron som bygger på att kunder och assistenter skall kunna resa till Thailand. Tanken är att även knyta samarbeten med andra aktörer som företag och intresseföreningar i den här nya delen av affärsresan. Reseledare på Thailandsresorna blir Christoffer Fernis som själv har ett funktionshinder men som blivit oerhört intresserad av att resa och upptäcka världen. Symtomatiskt nog var han varken särskilt berest eller intresserad av resande innan han var med om en trafikolycka 2005. Liksom ytterligare en anställd var han tidigare kund men är nu en ovärderlig medarbetare i Assistanspartners team.

Mest stolta är de över att, trots alla motgångar och mycket blod, svett och tårar på vägen, faktiskt har hamnat där de är.
– Vi har lärt känna varandra. Genom att brottats med problematik har vi lärt känna varandra och oss själva. Det gjorde vi inte innan vi startade.

För att kunna dela med sig av alla sina erfarenheter till andra företag och verksamheter, filar man nu på ett koncept även för detta. För vem vill väl inte veta hur man sätter guldkant på sitt företagande - och kanske blir gasell på köpet?

Fotnot:
Ett Gasellföretag utses av Dagens Industri enligt följande kriterier:
- en omsättning som överstiger 10 millioner kronor.
- minst tio anställda
- minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret
- ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren
- ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt
- i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
- sunda finanser


Text: Joe Formgren
Foto: P-E Jäderberg