Företrädare för Trafikverkets Region Mitt turades om att lägga fram argument för en omedelbar satsning på ny järnväg till Gävle hamn. Och infrastrukturministern nickade och såg ut att förstå.

Man siktade in sig på att hamnen med en effektivare järnvägslösning kan avlasta transporterna söderut genom den "trånga midjan av Sverige."

Ett annat tungt argument för en omedelbar prospektering av ny hamnjärnväg är det varselpaket som landshövding Barbro Holmberg kommer att lägga fram med anledning av nedläggningen av Ericssonfabriken i Gävle. I paketet ingår järnvägsbygget som ett sätt att få fram arbetstillfällen.

Gävle kommun kommer under tisdagen att säga ja till att låna ut 133 miljoner kronor till Trafikverket för att få igång byggandet så snart som möjligt, ett så kallat förskotteringsavtal.
– Jag kan inte se några hinder för att regeringen går med på det, sa Åsa Torstensson under besöket på regionkontoret i Gävle.

Det regeringen måste ta ställning till är om man kan tänka sig börja betala tillbaka lånet från och med 2013, vilket är Gävle kommuns villkor.
Kostnaden för järnvägen beräknas till 190 miljoner, varav Gävle kommun ska stå för 19 miljoner, och ska rymmas inom den nationella mångmiljardplan för infrastruktur, som regeringen lade fram i mars.