Att underlätta arbetsgivarkontakter är särskilt viktigt för unga arbetslösa som ofta saknar nätverk och naturliga kopplingar till företagen som anställer. Regeringen har sedan flera år tillbaka gett tydliga styrsignaler till förmedlingen att förbättra arbetsgivarkontakterna. Trots detta lyser resultaten med sin frånvaro. Förmedlingen lägger ungefär lika mycket – eller lite – tid på kontakter med arbetsgivare idag, som 2009. Insatser för att möta individens behov har ersatts av volymåtgärder. Detta är ett underbetyg för en organisation vars kärnuppdrag är att förmedla jobb.

Alltför många ungdomar väljer dessutom bort Arbetsförmedlingen som ett alternativ för att hitta arbete. Tyvärr är det en relativt stor andel unga arbetslösa – som inte studerar – som anger att ”Arbetsförmedlingen inte har några jobb att erbjuda” och att det stöd som erbjuds dem inte gör dem mer attraktiva på arbetsmarknaden. Detta ligger i linje med det låga förtroendet för myndigheten bland svenska folket i allmänhet. Idag har endast 11 procent av allmänheten förtroende för hur Arbetsförmedlingen sköter sitt arbete, enligt TNS SIFO.

Vägen framåt handlar om att utveckla ett matchningssystem i takt med tiden. Arbetsgivarkontakter måste utvecklas i en högre utsträckning än idag. En mångfald av professionella jobbförmedlare måste tillåtas verka på lika villkor som Arbetsförmedlingen. Samtidigt måste upphandling av privata aktörer bygga på kvalité, transparens, uppföljning och fokus på resultat.

Potentialen är stor att utforma en bättre fungerande arbetsförmedling som återfår sin relevans på svensk arbetsmarknad och som underlättar för fler ungdomar att komma i jobb. Men det kräver ett intensivt reformarbete med fokus på att förändra dagens system i grunden.

Lotta Petterson
regionchef Svenskt Näringsliv